Projekt VAS Boskovice „Voda a my“ byl znovu bohatý na nápady
Region * Zajímavý projekt ve spolupráci se základními školami, který má pomoci dětem uvědomit si, jak cenná je pitná voda a jak šetrně zacházet s její spotřebou, zahájila před pár lety VODÁRENSKÁ AKCIOVÁ SPOLEČNOST. V letošním roce se projekt „Voda a my“ uskutečnil na Základních školách v Drnovicích a Boskovicích na pracovišti Slovákova. A znovu přinesl zajímavé výsledky.
„Projekt, který jsme vytvořili, je přizpůsoben všem věkovým kategoriím dětí v základních školách. Zatímco menší žáci pracují spíše ve výtvarné a literární oblasti, starší se věnují především výpočtům spotřeby vody v domácnosti, případně odbornějším prezentacím na jimi zvolené téma,“ přiblížil Ing. Petr Fiala, ředitel boskovické divize VODÁRENSKÉ AKCIOVÉ SPOLEČNOSTI. Žáci své práce připravovali sami i ve skupinkách.
„Musím říct, že výsledné práce velké většiny žáků byly opravdu zajímavé a některé měly i vysokou úroveň. Bylo vidět, a to mě potěšilo nejvíc, že se tyto práce nesnažili žáci nějak odbýt, ale že se nad významem vody opravdu zamysleli. Některé práce i jména jejich autorů budu mít určitě v paměti,“ uvedl dále Fiala. Na náš dotaz, které ho zaujaly nejvíc, odpověděl, že nebylo vůbec jednoduché vybrat ty nejlepší, ale z drnovické školy ho velmi zaujala společná práce čtvrťáků a v Boskovicích pak obě vyhlášené druhé třídy, třída sedmáků a pak všichni ocenění jednotlivci. „V některých případech mě překvapila i do projektů zabudovaná odbornost. Nejen, že hledali možnosti, jak vodu chránit a neznečišťovat, ale kreslili a popsali zajímavé situace, kde je voda důležitá a proč. Někteří dokonce poukázali i na důležitost vodovodů a jejich oprav, což si mnohdy neuvědomují ani dospělí. Je moc dobře, že téma nepostradatelnosti vody pro život začínají vnímat již v tomto věku. V některých zemích je tato výchova běžná. Chtěl bych všem žákům opravdu upřímně poděkovat za jejich velké úsilí i zajímavé nápady, stejně tak i všem učitelům a učitelkám za podporu a čas, jako i zástupcům obou škol za perfektní organizaci a vyhodnocení celé akce,“ dodal Fiala.
Zajímavý projekt v minulosti proběhl na základních školách v Lysicích a Velkých Opatovicích. Nyní se přidaly Boskovice a Drnovice. Celkově se tak zapojilo již skoro pět set dětí. A také jejich učitelé jsou z projektu nadšení. „S panem ředitelem Fialou jsme se na tomto projektu domlouvali již v roce 2020, ale díky pandemii se to provést nedalo. Navázali jsme až letos v dubnu a přestože se vše organizovalo narychlo, tak si myslím, že se jednalo o hodně povedený projekt,“ říká ředitelka Základní a Mateřské školy Drnovice Miloslava Brachová, podle které se právě Drnovic toto téma velmi dotýká. „Máme tu nedostatek vody, celá obec šetří a třeba napouštění bazénů se musí dopředu hlásit. I proto je dobře, že se děti zamyslí nad tím, jak s vodou šetrně zacházet,“ myslí si. „Cílem projektu bylo vytvořit u žáků zamyšlení nad významem vody a jak o ni pečovat. Již proběhlo i vyhlášení a pan ředitel Fiala ocenil i práce prvního stupně, které byly na skutečně vysoké úrovni. A děti se o vodě stále pravidelně baví a to je ten nejlepší výsledek,“ dodává zástupkyně ředitele ZŠ Boskovice, pracoviště Slovákova, Eva Tichá.
V Boskovicích se zapojili žáci prvního i druhého stupně. „První stupeň hlavně formou výtvarných prací. Zaměřili se na to, jak ušetřit vodu třeba při mytí nádobí. Na druhém stupni měli žáci tabulku v excelu, do kterého zpracovávali údaje o spotřebě vody v domácnosti. Nejlépe tento úkol zvládla třída 7.H, která řešila, kolik může šetrností s vodou ušetřit a tuto částku pak rozdělili na Člověka v tísni, pořízení bílé tabulky na podporu útulku pro zvířata,“ přiblížila Tichá. V Drnovicích se zapojili žáci prvního stupně. „První a druhá třída zpracovávala nápady v grafické podobě. Třetí a čtvrtá třída zpracovávala projekty, jak s vodou šetrně nakládat. Jaký je koloběh vody, jak mohou šetřit s vodou doma nebo na zahradě. Kolik se za den spláchne vody na toaletě při čtyřčlenné rodině, kolik zbytečně proteče vody při čištění zubů pod tekoucí vodou. Pátá třída zpracovávala slohové práce o šetření s vodou. Každý ale našel způsob, jak se chovat lépe a řešení úspor přináší také navýšení finanční gramotnosti. Musím říct, že zejména čtvrtá třída pojala tento úkol výborně,“ pochválila Brachová.
Se zapojením místních škol do zajímavého projektu jsou spokojeni také představitelé obou obcí. „Práce jsou opravdu obdivuhodné, jsem rád, že žáci vnímají význam vody pro lidský život. A to i díky tomuto přínosnému projektu, za který jsem velmi rád, protože vede k zamyšlení nad důležitostí vody i tuto mladou generaci,“ podotkl starosta Boskovic Jaroslav Dohnálek. „Předávala jsem na škole ocenění pro nejlepší žáky a musím říct, že to byl velmi dobrý nápad. Naše děti považuji za velmi šikovné, navíc jsme si užili z důvodu nedostatku vody zákaz stavění dalších domů a letos bylo omezeno napouštění bazénů. Hodně je tak ovlivnilo, že se jich téma přímo dotýká a jejich práce byly skvělé. Vodárenské společnosti děkujeme za to, že jsme mohli být součástí takto zajímavého projektu,“ zakončila starostka Drnovic Lenka Růžičková.(Luke)