Region * Teprve před několika týdny oznámila Správa železnic, že by již v roce 2026 měla začít stavba Boskovické spojky. Tedy vybudování přímého vlakového spojení z Boskovic na Brno, bez nutnosti přesedat ve Skalici nad Svitavou. Ukázalo se však, že oproti původním plánům projekt již nepočítá s výstavbou parkoviště v Boskovicích. Samostatnou kapitolou je pak jednání se Lhotou Rapotinou, která má o projektu množství obav. Podle starosty Michala Sedláka se s představiteli obce nikdo nebavil. A možná se tak celá záležitost posune až k soudu.
Boskovická spojka se chystá již od roku 2006 a stát má podle původního projektu kolem 1,8 miliardy korun. Výhrady k tomuto řešení má od začátku Lhota Rapotina, které se stavba významně dotkne. A to hlavně vybudováním valu pro železnici. Proti výstavbě se v referendu postavilo více jak osmdesát procent občanů. Místní se také odvolali proti územnímu rozhodnutí, ale Ministerstvo pro místní rozvoj výtku zamítlo. Alespoň o změny v projektu se obec snažila i nadále. „Nikdo s námi ale vůbec nic neřešil, nekomunikoval. A to jsem osobně byl u ministra, který mi slíbil, že to tak bude. U toho jednání byli i zástupci Správy železnic. Nestalo se vůbec nic,“ lomí rukama starosta Michal Sedlák, který v projektu vidí řadu chyb. „Hlavně v otázce dopadu krajinného rázu, na chystané křížení a také na lokální odvodnění. Připravovali projekt bez místních znalostí. Kdyby se přijeli podívat před pár týdny během tání, kde všude stojí a neodtéká voda, zjistili by, že to mají špatně.“
Projekt se tak nedávno dostal do další fáze. „Teď potřebují získat dotčené pozemky, které patří místním i přímo obci. Ale ani v tom nás nikdo nekontaktoval. Od začátku totiž proklamovali, že je získají způsobem vyvlastnění. To nepovažuji za správný postup,“ pokračuje starosta, který nyní přemýšlí nad dalšími kroky. Celá situace by mohla dokonce skončit u soudu. „Odvolání už není možné, pořád ale platí, že pro občany Lhoty Rapotiny je to špatně. Co uděláme, k tomu se nyní nebudu vyjadřovat. Tak jako nemluvili oni s námi, nebudu to nyní oznamovat já,“ říká Sedlák.
V minulých dnech každopádně stavba získala pravomocné územní rozhodnutí. „V případě hladkého průběhu soutěží a získání stavebního povolení by práce mohly začít v roce 2026 a skončit ke konci roku 2027,“ uvedl pro ČTK mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda. Cílem Boskovické spojky je vytvoření přímého vlakového spojení Boskovic a Brna, při cestě dlouhé 39 minut. Spočívá ve výstavbě přibližně kilometrové železnice či úpravy a modernizace vlakového nádraží v Boskovicích. Původně se zde hovořilo také o vybudování parkovacího domu. To však nakonec součástí projektu není a město tak hledá jiné možnosti, jak jej postavit. „V minulém roce jsem se dozvěděla, že nebudou parkovací dům financovat. Proto jsem začala hledat cestu, jak jej postavit v rámci nějakého PPV projektu všichni dohromady. Jsme v kontaktu a jednání jsou na začátku,“ uvedla starostka města Jana Syrovátková.
V Boskovicích se v minulých dnech rozhodli ještě prověřit také možnost přesunu celého vlakového nádraží, které by významně ulevilo dopravě. Neúspěšně. „Řešili jsme s projektanty, zda byly vyčerpány všechny možnosti. Máme pozemky za nemocnicí, tak jsem chtěla prověřit, zda není možné nádraží přemístit, když elektrifikace končí v Boskovicích. Tím by se odlehčilo křižovatce u Slavie. Nicméně je tam málo místa a není to možné ani morfologicky,“ uzavřela starostka.(Luke)