Region * Ekonomicky znevýhodněným oblastem se rozhodl v dalším rozvoji pomoci Jihomoravský kraj. A do výčtu téměř třiceti obcí, které mají sloužit i jako centrum pro své okolí, zařadil také Boskovice, Letovice, Velké Opatovice a Blansko. Hospodářská strategie do roku 2030 má pomoci například s výstavbou dostupného bydlení, úrovní vzdělání, ale také v podpoře podnikání a zaměstnanosti.
„Jihomoravský kraj není jenom Brno. Jsou tu vnitřní periferie, kde je život těžší. Odcházejí odtud lidé a bez lidí i služby a pracovní místa,“ říká hejtman Jan Grolich. Kraj proto vybral sedm oblastí, ve kterých daným obcím hodlá pomoci. Podle radního Jiřího Hlavenky má jít hlavně o podporu místní podnikavosti. „Pro nás je důležité, aby se i regionální centra mimo brněnskou metropolitní oblast stala gravitačními centry jednotlivých regionů. Nemůžeme tady očekávat vznik velkých high-tech firem, ale důležité je jakékoli mladé, inovativní a zajímavé podnikání.“ Pomoci by tak kraj chtěl s výstavbou dopravních komunikací, zpracováním nových územních plánů, regenerací brownfieldů, s vybavením škol nebo podporou výrobních podniků. V rámci podnikání zase chystá ve spolupráci s Czechinvestem a dalšími partnery vytvořit plán rozšíření potenciálních ploch pro podnikání a průmyslových zón.
Strategie, kterou si nechal zpracovat od společnosti KPMG, mimo jiné vypíchla špatné stránky zařazených měst. Pro Boskovice, Velké Opatovice i Letovice společně platí špatná dopravní dostupnost či stav komunikací, nezaměstnanost i nízká podnikatelská aktivita. Vždyť třeba Boskovice skončily nedávno v průzkumu Svazu měst a obcí jako druhé nejhorší mezi většími městy Jižní Moravy z pohledu podpory podnikání. Aktuální krajská strategie v Boskovicích dále upozorňuje na nevyužitý potenciál cestovního ruchu, v Letovicích na negativní přirozený přírůstek populace a ve Velkých Opatovicích zase na vyšší počet osob v exekuci.
V Boskovicích podle starostky Jany Syrovátkové uvítají jakoukoliv pomoc. Nejvíce s financováním Městské správy sociálních služeb, kterou ale tato strategie neřeší. „To hodně zatěžuje náš rozpočet. Z uvedených kategorií bych osobně určitě uvítala stavbu Boskovické spojky, protože železniční doprava je klíčová. Rádi budeme za podporu školství nebo zdravotní péče, ale vlastně vůbec jakoukoliv formu podpory,“ odpověděla starostka. Pokud jde o Velké Opatovice, poslední měsíce kraj paradoxně volí spíše opačný postoj než podporu dopravy. A tak pojede vlak ve směru na Skalici nad Svitavou desátého června naposledy. „Jestli se mluví o nezaměstnanosti a vzdělanosti, tak je to masivně spojeno právě s dopravou. A nejen na Brno, ale třeba i na Olomouc. To je skoro neproveditelné, třikrát se musí přestupovat,“ upozorňuje starostka města Kateřina Gerbrichová, která podotkla, že již v roce 2012 zrušil kraj ve Velkých Opatovicích Střední odbornou školu. „A teď celý stát a Ministerstvo školství pláčou po odborném školství,“ poukázala.
Jestli naopak již nyní někde krajský plán úspěšně funguje, jsou to Letovice. „Pro nás je to hlavně otázka rozvoje, vytvoření nové průmyslové zóny v majetku města. Kraj podpořil územní plánování a i díky tomu dnes již projektujeme a hlásí se nám zájemci i ze zahraničí,“ pochvaluje si starosta Petr Novotný. Podle něj však město úspěšně spolupracuje s krajem i v dalších oblastech. „Letovice jsou centrem pro celý mikroregion. Krajský úřad tak například dvěma miliony podpořil stavbu cyklostezky z Meziříčka do Skrchova, na které bude v dubnu položena závěrečná vrstva povrchu. Tím nejen dojde k bezpečnému propojení krajů, ale bude to výhodné i z pohledu spojení Letovic a velkého zaměstnavatele Teluria ve Skrchově.“(Luke)