Brno, 14. října 2011 Zajištění bezpečnosti ve firmě a kontrola přístupů patří k úkolům, které dříve či později vyvstanou před vedením každého podniku. Platí to zvláště tehdy, pokud firma užívá drahé přístroje nebo shromažďuje cenné informace. Řešením jsou elektronické přístupové systémy, které na základě pokročilé technologie identifikují zaměstnance. Systémy nacházejí uplatnění všude tam, kde je třeba zabezpečit vstup do budovy nebo místnosti. Moderní přístupové systémy přinášejí lepší ochranu před nezvanými návštěvníky zvenčí, umožňují povolit vstup pouze vybrané skupině osob, ale zároveň dávají zaměstnancům větší pohodlí a zaměstnavateli skýtají dokonalý přehled o pohybu v areálu.
Poradíme vám, co by tyto systémy měly obsahovat a na co se zaměřit při výběru. Základní součástí je přístupový terminál s čtečkou, která prostřednictvím čipu nebo otisku prstu rozezná, zda přichází autorizovaný zaměstnanec, nebo nezvaný host. Podle toho se dveře buď otevřou, nebo zůstanou zavřené. Propracovaný software umožňuje nastavení správy a evidence přístupů podle potřeb firmy,
1. Volba čtečky – čip nebo otisk prstu? Přístupové čtečky pracují s technologiemi na bázi čipů nebo otisků prstů. Výhody mluví jednoznačně pro biometrické čtečky.
„Aby se mohli pracovníci pohybovat po areálu podniku, musí mít čipy neustále při sobě. Identifikační médium v podobě čipů si navíc mohou zaměstnanci navzájem půjčovat. Kontrola přístupů tím částečně ztrácí svůj efekt. Podobné riziko zcela odpadá u biometrických čteček otisků prstů,“ řekl
Jiří Halousek, ředitel společnosti
IReSoft, která nabízí systémy pro kontrolu přístupů. Záměna člověka je při kontrole otisku prstu prakticky vyloučená. Cenově jsou již v dnešní době čtečky otisků dostupné i pro menší firmy.
2. Rozdělení podniku do zón V málokteré firmě je žádoucí, aby se všichni zaměstnanci volně pohybovali po všech místnostech, budovách a provozech. Proto kvalitní systémy umožňují rozdělení podniku do zón. Každý terminál s čtečkou se může stát vstupem do samostatné zóny s unikátně nastavenými přístupovými právy zaměstnanců. Počítačový program, který tvoří součást přístupového systému, umožňuje přiřadit každému zaměstnanci zóny, kde se může pohybovat. Práva lze průběžné měnit. Pokud ale podnik vyžaduje otevřený přístup do všech provozů, mohou všechny přístupové terminály tvořit jednu zónu. Systém navíc umožňuje nastavit časová pásma, kdy zaměstnanec může do daného prostoru vejít. Přístup tak lze omezit například pouze na denní dobu.
3. Kontrola nad pohybem zaměstnanců Kvalitní přístupové systémy poskytují zaměstnavateli dokonalou kontrolu nad tím, kde se zaměstnanci pohybují a do kterých místností, budov nebo provozů vstoupí. Netřeba zdůrazňovat, že se v životě firmy čas od času objeví nepříjemné okamžiky, kdy je potřeba podobné věci zjišťovat – například po krádeži nebo při sporu o to, zda byl určitý úkol správně splněn. Dobrý systém umožňuje vytisknout přehledné sestavy, které znázorňují, kde se zaměstnanci pohybovali a jaké konkrétní čtečky využívali. Kontrola nad pohybem zaměstnanců je však přínosná i v normálním provozu podniku. Záleží na každém zaměstnavateli, zda podrobné informace, které mu přístupový systém poskytne, využije k racionalizaci provozu, úspoře mzdových nákladů nebo jiným inovacím.
4. Výhody a pohodlí i pro zaměstnance Elektronické přístupové systémy nepřinášejí výhody jen zaměstnavateli. Pozitivní přínos mají i pro zaměstnance. Jistě jim poskytují větší pocit bezpečí a ochrany před případnými nezvanými hosty zvenčí – vždyť například počet krádeží v kancelářích v Česku rozhodně neklesá. Ale hlavní výhodou je pohodlí. Málokdo chce s sebou nosit těžké svazky klíčů, když místo nich může otevírat dveře otiskem prstu.
5. Propojte přístupový a docházkový systém Pokud chce firma naplno využít možnosti moderních technologií, měla by propojit kontrolu přístupů s docházkovým systémem. Povinnost evidovat pracovní dobu zaměstnanců je tuzemským podnikům přikazována zákonem. Je chytré využít k tomuto účelu praktické docházkové čtečky. „
Pokud jsou přístupový i docházkový systém kompatibilní, lze například otisky prstů uložené pro docházkový systém jednoduše přenášet i do přístupového systému a naopak. Kvalitní docházkový systém navíc přináší řadu praktických funkcí, jako je například automatické vedení evidence docházky, tvorba měsíčních výkazů práce, plánování služeb a směn nebo tvorba podkladů pro mzdy a jejich export do nejrůznějších mzdových programů,“ uvedl
Patrik Starý ze společnosti
IReSoft, která propojení docházkového a přístupového systému umožňuje.
O společnosti IReSoft, s.r.o. Společnost IReSoft, s.r.o. působí na českém trhu od roku 2002. Za tuto dobu představila řadu inovativních řešení a mezi tuzemskými firmami si získala více než 1000 spokojených zákazníků. Aktuálně patří společnost IReSoft mezi největší prodejce a specialisty na biometrické docházkové systémy v České republice.
Společnost nabízí IReSoft výhodné balíčky docházkových a přístupových systémů, které zahrnují jak software, tak i kvalitní čtečky a další příslušenství. Do portfolia produktů společnosti patří docházkový systém Alveno Biometrix, který představuje nejlevnější biometrii na českém trhu. Samozřejmostí ke všem nabízeným produktům je propracovaný systém uživatelské podpory.
Kontakty Patrik Starý obchodní manažer Alveno
Tel: +420 734 346 357
Email:
mailto:drapal@iresoft.czCejl 62, 602 00 Brno
http://www.alveno.cz/